Nyheter / 2020 / "Tänk alltid på hur du själv vill bli bemött" ​– projekteringschef Jan Eriksson i veckans Fredagsporträtt
2020-04-03

"Tänk alltid på hur du själv vill bli bemött" ​– projekteringschef Jan Eriksson i veckans Fredagsporträtt

Jan Eriksson är en välkänd medarbetare, och de kollegor som varit i kontakt med honom imponeras över hans lugn, enorma kunskaper och det trevliga samarbetsklimatet han skapar. Metodiskt har han hanterat garantiärenden genom åren tillsammans med sitt team. Lagspelaren Jan kan spela på många positioner, så nyligen fick han ett nytt spännande uppdrag.

Hur och när hamnade du på Einar Mattsson, och vad har du gjort innan?
– Jag började på EMB (Einar Mattsson Byggnads AB) den 6 februari 2013. Innan jag kom hit var jag regionchef på Anebyhus. Jag har arbetat med industrialiserad byggproduktion från 2003 och har arbetat inom byggsektorn sedan jag slutade skolan 1984.

Du har fram till nyligen jobbat som eftermarknadschef. För de som inte är i branschen, kan du förklara vad en eftermarknadsavdelning gör?
– En eftermarknadsavdelning tar över ansvaret för garantirelaterade byggfrågor och mindre felärenden när byggproduktionen lämnat över projektet till beställaren. I huvudsak handlar det om att fixa mindre fel i lägenheter, större systemfel i fastigheten, plötsliga vattenskador och liknande.

Du har tillbringat åtskilliga timmar i möten med människor som är upprörda. Med leverantörer som tycker att de levererat vad som beställts och inte vill komma tillbaka för att rätta till uppenbara fel utan betalning, och med kunder som har olika toleransnivå på vad är ett garantifel är. Hur orkar du med ett sådant jobb?
– Vi har haft ett otroligt stort stöd i varann vilket kan ses som en sorts debrief. Vi försöker få en lugn fikastund tillsammans på morgonen, liksom på eftermiddagen i matsalen då vi hjälper varann genom olika problem och diskuterar lösningar. Att en grupp som vi jobbar tillsammans är en förutsättning för att orka klara av ibland till synes svårlösta och knepigare uppgifter.

Har du något särskilt motto som du jobbar efter?
– Nej. Det jag själv kräver av andra kräver jag av mig själv, gäller både boende och medarbetare. Tänk alltid på hur du själv vill bli bemött när du själv är kund eller boende, så blir det lättare att förstå att våra kunder och boende inte bara är “gnälliga”. De ställer i många fall samma krav som jag ställer när jag är kund.

Du är en omtyckt medarbetare och chef, och för vissa en ovärderlig medarbetare. Varför då tror du?
– Oj, vad roligt att höra! Jag tror att jag har ganska lätt för att se och stå upp för verkligheten och inte “se” det jag vill se. Jag står också alltid för mina åsikter, tycker att alla har samma värde, att alla ska ha tillgång till samma information och jag bryr mig inte om hierarkier om man frågar efter min åsikt.

Vad kännetecknar en god ledare och hur visar man ett gott ledarskap?
– Att man är rättvis, står upp för det man tycker är rätt, att man inte sätter sig själv före gruppen och gör en ärlig värdering om vad som gynnar helheten bäst. Du behöver också i grunden vara vänlig, prestigelös, inte har baktankar och alltid agera och tänka lösningsorienterat.

Nämn en förebild i branschen, och vad som präglar det ledarskapet?
– Jag vill lyfta fram Tom Zackrisson. Han var VD/verksamhetsansvarig på LB-hus och min chef 2003–2006. Han var tydlig, lugn, vänlig och stod upp för och sa det som skulle sägas oavsett vem som var mottagare. Han anpassade inte sin syn på verkligheten efter det som lät bäst utan han sa som det var. En förebild.

Du ska nu leda projekteringsteamet på Einar Mattsson Byggnads AB. Hur känns det, och varför tror du man valde dig?
– Det är så spännande och ska bli riktigt intressant. Spännande för att det är något helt annat än eftermarknad. Men där jag kan ta med mig mina erfarenheter och mitt kunnande från eftermarknad och alla år i branschen in i projekteringsarbetet. Jag tror att jag kan hitta nya vägar och tankesätt. Jag kommer dessutom få träffa många människor som är specialister och oerhört kunniga på sina sakområden. Jag tror att jag fick uppdraget tack vare att jag under min karriär innan Einar Mattsson alltid arbetat med projekt- och projekteringsledning och specifikt då mot industriellt byggande.

Vad är det svåraste och lättaste med projektering?
– Det svåraste är att hitta projektörer som är riktigt bra och kunna säkerställa och få fram att de är riktigt bra. Jag ska få till ett samarbetsklimat där projektörerna inte begränsas av att de har för högt förtroende för “motpartens” kunnande och förminskar sig själva, utan litar på sin kompetens och kunskap. Vad som är lättast vet jag inte. Det är väl som allt annat, att när samarbetet fungerar och allt flyter, då känns det lätt.

Vad är det som gör att du trivs så bra med att jobba på Einar Mattsson?
– Det är stämningen mellan medarbetare och chefer här, att det är ett tryggt och välmenande företag och att det finns ekonomiska resurser för att möjliggöra en bra arbetsplats för oss.

Hur ser en drömdag ut på helgen för dig?
– Jag vill gärna ta det lugnt på ledig tid, även om jag kanske inte alltid lyckas med det. En drömdag blir en dag där hela familjen samlas. De utflugna barnen med sambos sammanstrålar med hemmaboende dottern och oss här hemma. Vi gör inget särskilt, utan tar det lugnt och diskuterar olika roliga grejer att göra tillsammans framöver. Under hösten i år ska vi bygga ett micro-bryggeri och brygga öl. Framåt kvällen gör vi en gemensam middag, äter och dricker gott och tar kvällen som den kommer. Då njuter jag.

Om du ska tipsa en 18-åring om livet, vad säger du då?
– Gör alltid ditt bästa så kommer det gå bra. Om det ändå inte blir bra, så vet du att du gjort allt vad du kunde och behöver inte få ångest över att du inte gjorde allt du kunde. Sluta aldrig hoppas och håll i, så löser det sig.

Tack, Jan!

2020-06-30
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.  Läs mer.
Fråga oss