”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna” – fredagsporträttet med Linda Danneman
Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson
Vad gör du på Einar Mattsson?
‒ Jag har förmånen att få arbeta som ROT-koordinator, som är en roll med många kontaktytor inom och utanför vår organisation. Jag är länken mellan våra hyresgäster inför och under ett ombyggnadsprojekt och stöttar förvaltningen i olika frågor. Rollen innebär ett nära samarbete med uppdragsansvarig förvaltare, områdesförvaltare, förvaltare, biträdande förvaltare, projektledare och byggledning för att nämna några ur våra team.
Vad gör man mer exakt i din roll?
‒ Som ROT-koordinator ansvarar jag för hyresgästkommunikationen under projektets olika faser. En löpande dialog där kommunikationen att förstå ”renoverings-resan” med våra hyresgäster är en jätteviktig del. Jag bjuder in till informationsmöten, genomför godkännandeprocesser, planerar inför evakuering med tillfälliga boenden, upphandlar flyttfirma, hanterar avtal, har kontakt med jurister och myndigheter, tomställer inför byggstart och planerar återflytt och deltar på projekt-och byggmöten för att kunna vara helt uppdaterad tids- och planeringsmässigt.
Hur blir du en bra ROT-koordinator?
‒ Du behöver helt klart tycka om kontakten med hyresgäster och inte vara rädd för att möta människor i olika sinnesstämningar. Det är en fördel om du har stort tålamod, är empatisk och kan förmedla ett lugn och ett förtroende inför hyresgästerna när vi vänder ”upp och ner” på deras tillvaro och hemmet de hyr av oss. Du behöver också vara strukturerad, mentalt kunna vara på flera platser samtidigt och anpassningsbar för snabba förändringar.
Hur får du en välfungerande kommunikation med både hyresgäster och byggledning?
‒ Genom att ha en tät och tydlig kommunikation och att vara på plats. Det underlättar mycket att vara ute på bygget då och då eller på plats inför kritiska skeden där hyresgäster behöver stöttning, eller bara någon som lugnar inför en evakuering eller återflytt. Vid dessa tillfällen har jag lärt mig som mest och kunnat fånga upp saker i rätt tid. Det är viktigt att inte glömma bort det personliga mötet, speciellt i vår värld av digitalisering. Jag tror att det personliga bidrar till att vi tjänar tid och får större förtroende hos våra hyresgäster och stärker vårt varumärke.
Hur hamnade du på Einar Mattsson?
‒ Jag hade faktiskt sneglat på Einar Mattson under flera år. Det började med en intervju här 2018 för en annan tjänst men där jag snubblade på mållinjen. Sedan kom livet emellan och andra jobbmöjligheter, men kunde inte helt släppa koncernen. Jag hörde av mig igen förra sommaren och lyckligtvis fanns en intressant tjänst som jag sökte och på den vägen är det.
Vad visste du och tänkte om Einar Mattsson innan?
‒ Jag visste att det var ett familjeföretag med en lång och framgångsrik historia som arbetar med både hyres-och bostadsrätter. Min bild var och är fortfarande att det finns stor kompetens och erfarenhet hos alla medarbetare. Flera av mina tidigare kollegor från Familjebostäder skvallrade om att det var en mycket bra arbetsgivare och underbara kollegor.
Vilka egenskaper jobbar du med att förbättra?
‒ Jag tror ibland att jag ”kan själv”. Och glömmer ibland bort att be om hjälp när jag faktiskt behöver det.
Vem är den bästa chef du haft hittills? Varför?
‒ Jag har haft förmånen att ha många bra chefer genom åren. De bästa är de som varit väl insatta i verksamheten och dess utmaningar. De har varit tillgängliga och stöttande i svåra frågor och har fått mig att utvecklas.
Vad är det bästa i Einar Mattssons företagskultur?
‒ Otroligt fin gemenskap och många härliga traditioner. Alla är så omtänksamma och hjälpsamma, jag kände mig direkt välkommen och trivs väldigt bra. Jag blev positivt överraskad när jag började här och insåg hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna. Vi hjälper till när vi kan och är generösa på ett sätt som nog inte är så vanligt hos andra fastighetsägare.
Om jag vill imponera på dig, hur gör jag då?
‒ Jag imponeras av drivna personer med båda fötterna på jorden och som överraskar med otippade talanger.
Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
‒ Här slukas det dokumentärer i alla former. Jag älskar att höra om intressanta livshistorier och får även mycket stimulans i mitt jobb. Jag lär mig nya saker varje dag. Mina barn bidrar också med en del, de får hjärnan att koka över stundtals med alla finurliga frågor.
Om du gjort fel, hur gör du då?
‒ Det bästa är att ta ansvar för sitt misstag på en gång. Det kan låta klyschigt men så sant. Vi gör alla misstag, det är ju så vi lär oss och blir bättre människor.
Vilka andra intressen har du?
‒ Jag njuter av god mat men är verkligen ingen finsmakare. Arbetade en period på Cajsa Warg för att få en paus från dataskärmen och lära mig mer, men framför allt för att matfrossa. Ett restaurangbesök eller en bra konsert i en intim lokal blir oftast en lyckad kväll. Jag lyssnar gärna på jazz när jag vill varva ner. Reser till platser där jag kan vågsurfa och umgås gärna med familj och vänner.
Berätta något som få vet om dig.
‒ På gymnasiet var jag ute på praktik på ett hotell där David Copperfield bodde under en turné. En dag blev jag tillfrågad om jag ville guida David och hans stab runt i Sthlm. Det var en nervös och annorlunda dag i limousine men en rolig erfarenhet. Även om jag har svårt för magiker och trollkarlar fick jag lägga det åt sidan denna dag … haha.
Om du ska ge alla som tycker världen känns deppig nu en positiv puff i rätt riktning, vad säger du då?
‒ Svårt, men det finns mycket att vara tacksam över. Vi bör påminna oss själva om det varje dag för att inte tappa bort oss själva. Hitta dina tillfällen att fira olika saker som livar upp vardagen, och planera in saker du kan se fram emot.