Nyheter / 2021 / Situation Sthlms flytt förbättrade läget och lokalerna aktivitetsanpassades för hemlösa
2021-08-12

Situation Sthlms flytt förbättrade läget och lokalerna aktivitetsanpassades för hemlösa

Ett bättre läge, smartare planerad lokal och lägre hyra var önskemålet när Situation Sthlm behövde flytta. Vd Pia Stolt tillsammans med Einar Mattssons fastighetsförvaltare Mikael Palm möttes coronasäkert under pandemin för att gå igenom vilka behov som fanns och hur lokalerna kunde anpassas. Nu är lokalerna iordningställda och alla inblandade är nöjda.

En hel vägg med tidningar från Situation Sthlm
Läget underlättar verksamheten
Det nya läget har förbättrat tillgängligheten. Situation Sthlm har nu sina lokaler hundra meter från tunnelbanestationen Mariatorget, vid uppgången mot polishuset och Krukmakargatan. Lokalerna ligger mittemot polishuset och ett gäng poliser har redan varit över och välkomnat sina nya grannar. Att vara så nära tunnelbanestationen underlättar att fler tar sig till verksamheten och det blir fler nya säljare och besökare. Dessutom går det snabbt att köpa fler nummer av tidningen om du sålt slut. Det går bra att lämna tillbaka osålda tidningar med full returrätt om du inte lyckats sälja alla.

− Lokalerna har även bidragit till att föra verksamheten samman, att få flera att mötas och känna gemenskap. Vi fick även ett besök av fastighetschef Martin Fors som föreslog smarta sätt att planera kontoret och lokalerna. Vi valde att göra så som han föreslog, vilket innebar ett extra lyft. För våra besökare är det extra stort att få vistas i fräscha, vackra och omsorgsfullt planerade lokaler, berättar Pia Stolt.

− Vi har säljare som kommer under dagen och behöver låna en dator för att skriva, några får hjälp att skriva artiklar till vår tidning i vår skrivarverkstad, någon vill dricka kaffe, någon behöver juridiskt stöd, andra vill möta andra tidningssäljare eller bara gå på toaletten. Här köper säljarna tidningen ”Situation Sthlm” som de sedan säljare vidare på stan. Vi tar också emot nya säljare som vi behöver introducera i hur försäljningen går till. Sedan har vi som jobbar här vårt kontor här. Så lokalen behöver fungera för flera saker samtidigt, säger Pia Stolt.

Försäljningen av tidningen basen i verksamheten
Försäljningen av tidningen ”Situation Sthlm” görs av hemlösa personer som registreras som säljare. Säljaren köper tidningen Situation Sthlm för 30 kronor och säljer den sedan vidare för 60 kronor och behåller mellanskillnaden. Idag säljs många tidningar med Swish, så system finns för att hantera så att rätt säljare får sina pengar.

Uppmärksammade och prisbelönta
Situation Sthlm har tilldelats flera priser. Bland andra Svenska PEN:s Bernspris 2005, PublicistklubbensStora Pris 2006, 2015 mottog tidningens chefredaktör Sveriges Tidskrifters Stora pris och 2011 tilldelades Situation Sthlms Live-radiokanal ”Radioskugga”, av och med säljarna, Radiopriset i kategorin Årets Närradio. Tidningens reklamkampanjer vann 2006 och 2007 Sveriges Tidskrifters pris i kategorin ”Årets reklamkampanj”. Och kampanjen ”Det är inte vem som helst som säljer Situation Sthlm”, med försäljarnas CV:n, så vann de 2012 två brons och ett silverlejon i Cannes, samt ett Silverägg på Guldäggsgalansamma år. 2020 vann kampanjen ”We swish you a merry Christmas” ytterligare Silverägg och 2021 vann kampanjen ”Vi jobbar hemifrån precis som vanligt” Silverägg på Guldäggsgalan.
I tunnelbanan pågår nu kampanjen "Årets säljare". Den är framtagen av reklambyrån The & Partnership.

Berättelserna om Stockholm fortsätter
Trots pandemin fortsätter Situation Sthlm oförtrutet att med tidningen berätta om Stockholm, stadens invånare, händelser och företeelser. Med tidningsförsäljningen som bas stöds säljarnas väg tillbaka till samhället och förhoppningsvis påverkas människors attityd i frågor om hemlöshet och utanförskap.
Allt detta spännande och viktiga pågår i en av Einar Mattssons alla lokaler.

Fråga oss