Nyheter / 2021 / ”Möten med förväntansfulla personer är alltid roligt” – fredagsporträttet med Johan Älfvåg
2021-05-28

”Möten med förväntansfulla personer är alltid roligt” – fredagsporträttet med Johan Älfvåg

Johan Älfvåg är service personifierad. Med bekräftande blick, snabbhet och noggrannhet möter han våra kunder och medarbetare i receptionen. Efter många år i luften och på marken har han nu landat i Einar Mattsson-koncernens familjevänliga famn. Här får du möta Johan lite närmre:

Vad är din roll på Einar Mattsson och vad ingår i den?
‒ Jag är en av flera medarbetare på Servicecenter och du finner mig i receptionen på Rosenlundsgatan 58.

Vad gör man mer exakt i din roll?
‒ Mycket av det vi gör är ju nyckelhantering i alla dess former, dels internt för kollegor som ska in och reparera, bygga om eller så. Dels externt för hyresgäster och entreprenörer. Vi håller ordning på entrévåningen och de övriga våningarnas konferensrum och skrivarrum. Vi hanterar beställningar till huset från vår kontorsmaterialleverantör. Det blir också en del budhanteringar och olika varianter av leveransmottagningar. Med kunden i centrum hjälper vi till där det behövs helt enkelt.

Hur hamnade du på Einar Mattsson, och vad visste du om oss innan?
‒ När jag sökte jobb efter mitt senaste arbete som hamnade i “besöksnäringshaveri” under pandemin så sa en av mina svägerskor: ”Varför tittar du inte på fastighetsbranschen? Där finns det en del företag där du kan bidra med dina serviceerfarenheter.” Så sagt och gjort. Jag sökte och fick jobb här.

‒ Självfallet kände jag till Einar Mattsson, men påläst var jag inte. Fastighetsbranschen är helt annorlunda än de branscher jag jobbat i tidigare.

Du får lyckan att träffa och lämna ut nycklar till någon som äntligen efter många års väntan fått ett förstahandskontrakt, hur är det?
‒ Det är kul såklart då det alltid är roligt med möten med förväntansfulla personer. Det blir lite prat om deras planer och förhoppningar kring nya bostaden.

Du hanterar också de som slarvat bort sina nycklar. Hur löser man det snyggt?
‒ I de flesta fall är det en olyckshändelse att en nyckel har försvunnit, men vissa beror tyvärr på slarv. En del tror att vi alltid har extranycklar liggande till tiotusentals lägenheter, så det bara är att komma och kvittera ut en ny. Så är det inte, utan vi behöver beställa. De som varit helt aktsamma blir lite besvikna när så inte är fallet, men när jag förklarat hur det ligger till och tillvägagångssättet hur vi får nya gjorda, så är de med på noterna. Då uppskattar de att hanteringen är noggrann och säker.

Du har tidigare jobbat på bland annat Icelandair och Bank & Berns, hur kom det sig?
‒ När jag slutade skolan började jag att arbeta på hotell Diplomat. Där stannade jag i tio år. Det gjorde att jag fick en ingång till flygbranschen och jobbade då med försäljning och marknadsföring. Efter några år på olika flygbolag hamnade jag till sist på Icelandair. Det har varit fantastiskt roliga jobb på alla flygbolag jag varit på. Många spännande möten och inte minst alla platser som jag kunnat besöka under åren.
I min tjänst var det såklart en hel del resande. Det gjorde att jag till slut sökte mig tillbaka till hotellbranschen, med tanken att fortfarande få träffa folk från när och fjärran fast på hemmaplan. På Bank och Berns var det många internationella gäster så det kändes som rätt ställe för mig.

Vad har du tagit med dig för bra insikter och tankesätt?
‒ Alla är vi olika och ”döm aldrig hunden efter håren”.

Du är oerhört uppskattad för din otroliga servicekänsla och blick för att hantera kunder förstklassigt. Måste man kunna det på din position?
‒ Jag tror att man lär sig det. Gillar man jobbet så utvecklas servicekänslan automatiskt och förmågan att ha många bollar i luften.

I din roll är du en viktig ledare. Vilka är dina bästa ledaregenskaper?
‒ Det är nog att jag behandlar folk som jag själv vill bli behandlad. Jag är rak, ärlig och lyssnande. Kan jag hjälpa till, så gör jag det.

Du är också en av våra mest erfarna i Servicecenter. Har de yngre kollegorna respekt för dig och vill lära sig av dig?
‒ Fråga dem ... Skämt åsido. Min livserfarenhet må vara längre, men där jag är idag på Einar Mattsson så är det jag som lär av de yngre. Vi har respekt för varandra, det går åt båda hållen både yrkesmässigt och med olika livserfarenheter.

Hur kan vi bli bättre på att samarbeta i koncernen?
‒ Generellt, det är ju inget specifikt för Einar Mattsson, så gäller det att vi pratar med varandra. Kommunikation är ju en av världens svåraste konstarter, så det blir sällan för mycket kommunikation.

Hur får man en initialt mindre nöjd person att uppfatta en situation som positiv när man lämnar den?
‒ Lyssna. Många gånger vill de flesta bara prata av sig. Speciellt i dessa tider då det personliga mötet har varit väldigt begränsat för så många. Då blir vi den nödvändiga ventilen. Det händer såklart att vi gjort fel eller missförstått, då ber vi om ursäkt utan ”krusiduller” och fixar till det vi kan.

Vilket är det roligaste mötet du haft med en kund hittills?
‒ Jag hade en dam i receptionen härom veckan som skulle hämta ut nya Aptus-brickor till sin lägenhet. Hela hennes approach var lugn. Hon hade just kommit tillbaka till stan efter lång Corona-karantän på landstället där dom varit sedan hösten förra året. Hon hade inte koll på mycket när det gällde datum, år och knappt adressen dom bodde på. När jag bad om legitimation, då bara skrattade hon och sa ”Mitt ID-kort har jag inte använt på evigheter, undrar var det kan vara?”.

Vilka egenskaper jobbar du med att förbättra?
‒ Det är då mitt tålamod. Jag kan bli lite väl ivrig ibland.

Vem är den bäste chef du haft hittills? Vad var det som imponerade på dig?
‒ Jag har haft förmånen att ha samma chef på två arbetsplatser jag varit på, American Airllines och Icelandair. Den chefen var brilliant i hur hon ledde oss med en lagom dos morot och piska.

Vad är det bästa i Einar Mattssons företagskultur?
‒ Stämningen här är familjär vilket jag gillar. Det är ordning och reda på ett avslappnat sätt, om man får säga så.

Om jag vill imponera på dig, hur gör jag då?
‒ Var dig själv.

Har du något sommarställe, eller vilket annat ställe är ditt bästa smultronställe?
‒ Sommarstället är sålt sedan många år, så smultronstället de senaste åren är AMI, Anna Maria Island, som ligger på Floridas västkust.

Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
‒ Jag läser mycket, romaner främst. Det blir en och annan självbiografi och National Geographic. Den prenumererade jag på i tio år och plöjer igenom gamla fina nummer nu.

Hur återhämtar du dig efter en tuff dag?
‒ Jag får den på väg hem från jobbet, då jag dagligen promenerar till Slussen. Med lite soft musik i lurarna så blir det en bra avslutning på jobbdagen. Har jobbveckan varit intensiv, så blir helgen en extra återhämtningstid med långa frukostar utan allt för många planer.

Om du gjort fel, hur gör du då?
‒ Då erkänner jag direkt, det är ingen idé att krångla till det.

Vilka intressen har du?
‒ Golf är väl det som kvalar in som fritidsintresse. Hela familjen spelar, det är kul! Som nordbo så är självfallet skidåkning något som görs vintertid. Både på längden och utför, för min del allra helst utför.

Om du ska tipsa om en film, podd eller en tidning, vad blir det då?
‒Då blir det en film – The Right Stuff / Rätta Virket av Philip Kaufman. Sam Shepard är brilliant som huvudpersonen Chuck Yeager.

Någon har sagt att du ser ut som TV-showmannen Stephen Colberts lillebror. Håller du med om den beskrivningen?
 ‒ Han är väl några år äldre ... men vissa likheter finns utseendemässigt så varför inte? Någon sa annars att jag liknade Cosmo Kramer från Seinfeldt. Då är väl Colberts bättre, han är ju mindre förvirrad. Så den köper jag.

Hur tycker du att Einar Mattsson hanterat pandemin?
 ‒ Bra, det har varit informativt och anpassat utan att göra det till något hysteriskt.

Berätta något som få vet om dig.
‒ Då ska du få veta att jag gillar att åka skateboard. Jag bodde i princip på min bräda i unga år.

Om du ska ge en 18-åring tips inför yrkeslivet, vad säger du då?
‒ Känns något rätt och roligt, gå på den känslan. Tänk till så att du skaffar dig en form av plan, inte så att den ska vara ristad i sten, utan den kan såklart komma att ändras. Så tänk ut en grundplan.

2021-05-17
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.   Läs mer.
Fråga oss