Nyheter / 2021 / ”Det gäller att hålla servicenivån och kunnandet på topp hela tiden”— fredagsporträttet med Robert Comstedt
2021-02-05

”Det gäller att hålla servicenivån och kunnandet på topp hela tiden”— fredagsporträttet med Robert Comstedt

Idag presenterar vi Robert Comstedt. Mannen med koll. Ordningsam, uppmärksam och omtänksam på samma gång. Han är också en bil- och motorcykel-fantast och det han inte vet om motorer är inte värt att veta. Han är en trogen Djurgårds-supporter, hade möbelsnickardrömmar och skulle blivit företagare inom pälsindustrin. Nu ägnar han dagarna åt sin driftspersonal där han är gruppchef. Idag ligger huvudfokus på energifrågorna i fastigheterna för Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings externa kunder.

Berätta lite kort om din yrkesväg fram till Einar Mattsson.
— Jag började min yrkesbana i familjens pälsföretag. Men jag startade istället eget och var under åtta år taxiåkare. Innan jag kom hit så arbetade jag i ett litet familjeägt fastighetsbolag under fem år.

Vad gör du idag och hur har din karriär sett ut i företaget?
— Idag så är jag gruppchef för FD4, fastighetsdrift grupp fyra, som har hand om våra externa driftskunder. När jag började 2009 så var jag tekniker och 2013 blev jag arbetsledare.

Vad ville du bli som barn? Vad hade du för yrkesdrömmar?
— Då var snickare min största dröm och något så specifikt som möbelsnickare. Nu blev det inte så, men jag får utlopp för intresset i mitt fritidshus i Grythyttan.

Vilka skulle du säga är de största utmaningarna för ett fastighetsbolag idag?
— Det är hård konkurrens ute på marknaden idag. Det är många nya uppstickare, så det gäller att hålla servicenivån och kunnandet på topp hela tiden.

Vad inom ditt jobb är roligast?
— Att få ge bra service och se till att kunderna och medarbetarna blir nöjda.

Hur mäts kvalitet inom ditt ansvarsområde?
— Vi mäter det bland annat med NKI, nöjd kund-index, varje år. Det resulterar i att vi får en bra utvärdering av investerat arbete. Vi ser vad kunderna tycker vi är bra på och vad vi behöver jobba lite extra med.

Skulle du vilja mäta kvalitet på tjänsterna ni utför till externa kunder på fler sätt?
— Jag tycker inte att det behövs om du har en bra dialog med kunden. Då talar de snabbt om ifall det är något som de inte är nöjda med. Då rättar vi till det direkt så att kunden blir nöjd. Kunden lär oss bli bättre.

Det finns en teori att om vi blir bättre på självledarskap, så känner vi oss mer delaktiga och tar större ansvar, vilket oftast resulterar i ett bättre utfört arbete. På Einar Mattsson använder vi en metod kallad MOI, där varje medarbetare driver sin egen utveckling. Hur tycker du att det fungerat hittills?
— Jag tycker att det fungerar bra. Det är mer upp till mig som individ att bestämma hur snabbt och på vilket sätt jag vill utvecklas. Såklart i samtal med min chef. Det känns inte som så stor skillnad från förut, då vi jobbar så väldigt nära varandra och har dagliga dialoger vi som jobbar inom driften. Men för att systematiskt stämma av de långsiktiga målen är det bra.

Du har rekryterat många medarbetare. Vad är den avgörande faktorn skulle du säga när du gör ditt urval?
— Jag söker efter rätt person som passar in i gruppen med de övriga teknikerna. Du ska ha hög servicekänsla och arbetsmoral. Skulle det vara så att du inte har all kunskap så lär vi upp dig. Du måste ha rätt inställning, oavsett sammanhang.

Du är en ledare som inte bara är mån om dina kollegors välmående, utan även andra inom koncernen. Trots att du har massor att göra så både ser du och tar du dig alltid tid att stämma av läget om någon är stressad. Hur blir man en sådan chef som lyfter blicken och ser sånt?
— Det handlar om att alltid ta sig tid att uppriktigt lyssna på kollegan och se sina kollegor. Du kan inte vara helt uppfylld av dig själv, vi jobbar i team här. Mår alla bra och visar omtanke, då flyter det på. Vi har alla olika behov och perioder när vi behöver en extra klapp på axeln eller ett litet snack om det som skaver. Jag har det i mig naturligt, så det är inget jag tränat på.


Digitalisering

Hur påverkar digitaliseringen dina medarbetare?
— Med alla de nya system och verktyg som kommer hela tiden så blir det enklare att få en större inblick och delaktighet i våra olika processer. Vi jobbar med både gamla hus och nyproduktion och det underlättar många gånger med det digitala som komplement till det du själv ser på plats i en fastighet.

Om du snabbt vill få en bra inblick vad det pratas om i fastighetsbranschen, vilka är dina bästa källor jag borde följa för att hänga med?
— Då är det nog energifrågor som är hetast idag med nya lösningar som solceller, olika återvinningssystem och injustering av olika system i fastigheterna. Energimyndigheten.se är en bra webbsida om man vill bli och sedan hålla sig insatt.

Innovation, ledarskap och rekrytering

Vem har varit din bästa chef hittills?
— Lätt fråga. Det är utan tvivel min chef Joakim Attevall. Han ställer alltid upp, dygnet runt, på sin semester och finns alltid till hands för hela teamet och våra kunder.

Vilka satsningar gör du för att öka innovationstakten i bolaget?
— Vi tittar just nu på att ersätta vår stora ”fordonsflotta” av servicebilar med ännu fler fossilfria fordon.

Jobbar du med mångfald och jämställdhet när du rekryterar?
— Ja, självklart. Jag försöker särskilt rekrytera kvinnliga tekniker till oss, och ser gärna att fler söker sig hit. Sedan har vi stor mångfald i gruppen, så det är vi duktigare på.

Du är en välorganiserad och ordningsam person. Har du alltid varit det?
— Det kommer bara naturligt. Jag har alltid varit det. För mig är det otänkbart att inte jobba smart och effektivt. Det går inte om jag inte har strukturer, tydliga flöden för mina arbetsprocesser och ordning.

Vad gör du om någon kollega slarvat? Hur ger du feedback till en lite slarvig medarbetare som inte är fullt så noggrann?
— Det är viktigt att vara noggrann. Det kan kosta dig mer pengar eller skapa massa merarbete, om du är slarvig. Oavsett vad det handlar om. Det är också viktigt att förstå att noggrann betyder olika för alla … så ja, personen får feedback. Det handlar om ständigt lärande för vissa som inte har det lika naturligt som jag.

Vilken typ av ledare är du? Hur leder du?
— Det sägs att jag är en coachande ledare, och det är också vad jag vill vara. Det gäller att vara flexibel och det är tillsammans som vi uppnår resultat i vårt team. Allas goda insatser behövs och vi bygger stolthet tillsammans.

Finns någon devis/motto som är din ledstjärna i ditt ledarskap?
— Ja, det är väl i så fall ”ha alltid tid för dina medarbetare”.

Vi behöver få in generation Y och Z till branschen. Vad kan Einar Mattsson göra för att uppmuntra dagens yngre generationer att gilla vår bransch och oss som arbetsgivare?
— Jag tycker att vi redan idag har ett bra tillflöde av den yngre generationen på driftsidan i företaget. Det varierar lite med uppgifterna. Bland tjänstemännen är det nog så, men inte här hos oss.


Klimat

Vilka klimatomställningar står ni som jobbar inom förvaltningsbolaget för idag?
— Det är extremt hårt tryck på energifrågorna idag. Vi ska trimma in både gamla och nya fastigheter med flera olika system. Ibland krävs vissa investeringar och specifika projekt så att husen blir så energisnåla som möjligt.

Vad tycker du att vi som bolag och medarbetare kan bli ännu bättre på kring hållbarhet?
— I min verksamhet så handlar det om att planera vårt bilåkande bättre, och som jag nämnde att gå över till fossilfria servicebilar.

Vilka klimatinsatser gör du själv privat?
— Jag sopsorterar duktigt och jag kör miljöbil.


Intressen

Du är en motor-fantast och kan svara på de mest underliga frågor vi har kring en bil. Hur uppkom detta intresse?
— Det kom vid tio års ålder, när jag började köra motocross. Mitt intresse för bilar och motorcyklar har varit stort sedan dess. I nuläget så är det fyrhjulingen som är roligast att köra. Det är alltså inte min bil, utan min arbetskamrat i fritidshuset som jag plogar och arbetar i skogen med. Stark som bara den. Grymt bra och dessutom körglädje.

Följer du även all motorsport?
— Nej, jag följer ingen motorsport utan det är ishockey som gäller i sportsammanhang. Behöver jag ens nämna att det är DIF, Djurgården, som gäller?

Berätta något vi inte vet om dig.
—Att jag är utbildad körsnär, det är det nog inte alla som vet.
(En körsnär, ett hantverksyrke, där man konstruerar mönster för, tillverkar och handlar med kläder av pälsverk och skinn från olika djur.)

2020-06-30
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.  Läs mer.
Fråga oss