Nyheter / 2021 / ”Den familjära stämningen ska nå ut till dem vi möter” — fredagsporträttet med Sophie Berglind
2021-05-07

”Den familjära stämningen ska nå ut till dem vi möter” — fredagsporträttet med Sophie Berglind

Sophie Berglind är gruppledare, men nu även chef för hela Einar Mattssons servicecenter som tar emot stora mängder av samtal, mejl och besök. Sophie är alltid glad, positiv och hjälpsam. Hon har ett stort intresse för ledarskap och det finns knappt en fråga som Sophie inte har ett svar på i kundsammanhang, då hon är erfaren, skicklig och diplomatisk. Med coachning, mat och mamma samlar hon insikter och behåller lugnet efter en stressig dag.

Berätta, hur hamnade du på Einar Mattsson? 
— En släkting jobbade på Einar Mattsson och tipsade om ett sommarvikariat på Servicecentret. Jag sökte direkt och fick det, så några dagar senare började jag med att ta emot felanmälningar.

Är att jobba med service ett ”kall”, något man känner att man vill jobba med? 
— Nej, det är yrken med egna kompetenskrav. Jag tror att du kan lära dig att jobba med service, men möjligen att det där lilla extra är något man har i sig. Det hänger troligen ihop med om man tycker det är roligt eller inte. Att ge bra service har varit min röda tråd sedan jag började jobba och jag älskar det!  

Vad är viktigast när du jobbar med service? 
— Att alltid sätta kunden och hyresgästen i fokus. Du behöver alltid lyssna in och agera därefter.   

Du har hanterat tusentals hyresgäster under åren och tänker att du har oslagbara råd hur jag är en riktigt bra granne? 
— Alla kan vara en bra granne. Om du uppmärksammar och hälsar på dina grannar, om du ser att någon kommer bakom dig, så håll upp dörren. Du tar självklart hänsyn till andra genom att inte spela hög musik eller göra andra höga ljud på kvällar och nätter. Det är egentligen rätt så enkla saker om du frågar mig. Jag tror du kommer långt på att du behandlar dina grannar så som du själv vill bli behandlad.

Hur hanterar jag en upprörd person? 
— Se till att själv behålla lugnet, det är verkligen viktigt. Är du lugn och sansad så är det svårare för den upprörda personen att fortsätta vara det. Sedan tycker jag det är okej att vänligt säga ifrån om någon ringer in och skriker på mig. Ett annat tips är att prata med ett leende på läpparna, det märks även över telefon. Testa!  

Om du haft kontakt med många upprörda en dag, kanske över ett strömavbrott eller en vattenläcka. Till slut känner du att det påverkar dig, hur hanterar du det?
— Jag försöker att aldrig ta något personligt, vilket är svårt ibland. Prata med dina kollegor eller ring din chef eller arbetsledare. Jag tror det är viktigt att få ”prata av sig”, det hjälper mig i mitt jobb. Vi stöter alla på människor som påverkar en både positivt och negativt. Är det en person som påverkar mig positivt, då tankar jag på mig den positiva energin personen gav mig. Det är det som får mig att älska att jobba med service.  

Vad är det för känsla en hyresgäst eller kund ska ha efter ett samtal eller möte med Einar Mattsson? 
— Att vi är omtänksamma, engagerade och framåt. Våra ledord stämmer så bra in här. Jag vill också lägga till att hyresgästen eller kunden ska känna av det personliga. Den familjära stämningen vi har på företaget vill jag också ska nå ut till dem som vi möter via telefon, mejl och i receptionen.  

Varför är det roligt att jobba just i fastighetsbranschen? 
— Det är en bransch som växer och ständigt utvecklas. Alla behöver någonstans att bo och vi behöver se till att alla som bor hos oss och de bostäder vi bygger tillsammans skapar trygga miljöer.

Hur ser du på din karriär framåt? Vad gör du om tio år? 
— Så roligt att du ställer just den frågan. Exakt det pratade jag med min chef om på mitt senaste mål- och inspirationssamtal. Jag har i alla år jobbat mot ett specifikt mål, som jag nu äntligen har uppnått. Jag ska nu fortsätta jobba vidare med min egen utveckling, där jag lär mig ännu mer om mitt ledarskap och vad som är bäst för mina medarbetare. Att få möjligheten att utvecklas och att ens chefer tror på en, det är en så härlig känsla att ha med i vardagen.

— Om tio år jobbar jag fortfarande med ledarskap i någon form, för det är det jag vill göra och tror jag är bra på. Ska jag vara lite personlig så önskar jag att jag har fått barn och bor i ett stort fint hus i Tyresö.

 Hur jobbar du med teambuilding i din grupp? 
— Mitt mantra är att det ska vara kul att gå till jobbet och att vi ska ha kul tillsammans. Vi jobbar mycket med att alla ska ta eget ansvar, hjälpa varandra och vikten av att kommunicera ofta och på rätt sätt. Kommunikationen har förändrats under pandemin, då gruppen är uppdelad. Halva gänget sitter hemma och jobbar och andra halvan jobbar från kontoret. Därför är samarbetet så viktigt.

Hur ser en drömdag på jobbet ut för dig? 
— De dagar jag får åka in till kontoret är så bra. Dock önskar jag att hela Servicecenter kunde vara på plats så att vi alla fick träffa varandra. Att få känna pulsen av lagom stress, när vi hittar nya smarta arbetssätt och jag vet att alla mår bra, då är det en drömdag för mig. En dag när jag går hem och känner att mitt team utvecklats, det är den bästa dagen.

Vem är din viktigaste ledarförebild? 
— Oj, vad svårt att svara på. Jag måste svara min mamma. Vi delar många bra livsverktyg och ”nycklar” mellan varandra. Jag får så många bra tips av henne hur jag kan se på saker.  

Du har gått koncernens ledarskapsutbildning. Vad gav det dig?
— Jag är så glad att jag fått möjligheten att ha fått utveckla mitt ledarskap med stöd av coachen Christina Halldin. Jag kommer ihåg min första individuella coachning med henne. När hon efter tester och samtal i grupp analyserade mig och mina beteenden, så stämde det hon sa in på mig så bra. Hon såg min personlighet direkt. Det var coolt.

—    Mer konkret så har utbildningarna gett mig många bra verktyg i tankesätt, vad vi med alla våra olika personligheter värderar och kommunicerar, och inte minst lärt mig se saker ur andra synvinklar. Hon har gett mig flera insikter som berikar mitt ledarskap.  

Vad har du för intressen? 
— Matlagning. Jag är uppvuxen med vällagad god mat och framför allt att äta den. Min favorit är pasta av olika slag. Matlagningen är en viktig aktivitet för mig, så jag freestylar helst med vad som finns hemma. Jag följer sällan recept och gör det som jag tror blir bra.  

Vilken film är den bästa du sett i år?
— En film som jag kollar minst en gång per år är filmen “Coach Carter”, den är så bra. För er som inte sett den, så handlar det om en coach som går in och tar över ett tonårslag i basket. Att få följa hans sätt att leda, se laget och individernas framgångar på det sättet han gör, det är väldigt lärorikt.   

Om du fick möjlighet att träffa en av dina idoler ett helt dygn, vem skulle det vara och vad skulle ni göra? 
—  Jag har inte någon speciell idol. Däremot inspireras jag av människor som är drivna och vågar misslyckas. Jag följer en tjej på Instagram som älskar matlagning, jobbar som mäklare och är entreprenör. Hon har härlig energi och är framgångsrik, så henne hade jag velat laga mat och pratat tillsammans med i många timmar.

Vad vill du skicka för gott råd till alla de som tar studenten nu?  
— Min lillebror tar studenten nu i år. Jag har alltid sagt till honom att inget här i livet serveras på ett silverfat, så ta för dig och våga misslyckas. Det låter klyschigt, men vill man något måste man jobba för det. Att jobba och nå framgång är och ska vara kul!  

2021-05-17
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.   Läs mer.
Fråga oss