Nyheter / 2020 / "Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen
2020-05-29

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

jessica lundbom jensen

Hej, vilken roll har du på Einar Mattsson och vad är roligast i din vardag?
– Min roll är att vara projektkoordinator inom nyproduktion. Det roligaste är att jag får samarbeta med kollegor i alla bolag inom koncernen.

Hur var din första kontakt med Einar Mattsson?
– Jag brukar skoja om att jag “trillade in”. Jag skulle stötta upp ett projekt på timbasis i Barkarby. De behövde mina administrativa tjänster mer, så dagarna blev till en månad. Jag hade ett annat engagemang över sommaren och på hösten blev jag uppringd igen. Sedan 2017 är jag fast anställd.

Vilka yrkesframgångar är du gladast över här på Einar Mattsson?
– Jag brinner för ständiga förbättringar. Så stoltast är jag över arbetet med en av våra större processer mellan bolagen, som var mitt första uppdrag som fast anställd att utveckla. Under våren har jag gjort ytterligare optimeringar tillsammans med koncernkollegor utifrån de erfarenheter vi gjort i projekten. Jag är så glad för att jag hela tiden får positiva kommentarer om hur den processen har förbättrat mina kollegors vardag, och det är ju just det ständiga förbättringar handlar om.

Vem har du lärt dig mest av hittills i koncernen?
– Jag har turen att få lära mig nya saker varje dag av mina härliga kollegor, och ska jag lyfta fram någon speciell så är det Maria Björk. Hon arbetar i byggproduktionen och var min “läromästare” när jag skulle sätta mig in i alla specifika processer som gäller när ett byggprojekt avslutas. Claes Granström är en annan kollega som betytt mycket för mitt lärande om byggnation och branschen. Claes har varit som en mentor för mig och har visat stor tillit och respekt för en nyfiken nykomling som jag. Dessa kollegors vilja att dela med sig av sin kompetens och sin erfarenhet, samtidigt som de varit modiga att ge mig utmanande arbetsuppgifter, har gjort att jag lärt mig väldigt mycket om byggproduktion, projektering och företaget på kort tid. (Läs tidigare fredagsporträtt om Maria här och Claes här.)

I Einar Mattsson-koncernen finns en uppskattad hej-kultur där alla hälsar på varandra. Har du förslag på andra kulturkoder vi skulle kunna göra för att få en ännu starkare företagskultur?
– Att vi blir fler som vågar kliva över bolagsgränserna i koncernen och exempelvis lunchar eller tar en fika med någon annan än vårt “vanliga” gäng. Det är ur det där informella samtalet som spännande saker kan utvecklas.

Hur ökar man tilliten till varandra på ett företag?
– Vi behöver ha respekt för att vi är olika som personer och förståelse för att alla är viktiga och behövs för att helheten ska bli optimal.

Hur hanterar du som är så positiv, strategisk och målinriktad gnälliga och problemfokuserade personer?
– Då försöker jag styra mot ett nytt samtalsämne. En annan sak kan vara att be personen ta fram ett konkret förbättringsförslag på det som hen anser vara fel. Jag tror vi alla kan gnälla lite emellanåt, det gäller bara att inte fastna där.

Hur blir man en bra ledare?
– Man behöver ha en lust och förmåga att skapa tillit och entusiasmera, att se och ta vara på potentialen hos varje individ och att lyfta fram bra prestationer. Du behöver också vara en tydlig kommunikatör och kunna hantera konflikter om de skulle uppstå. Sedan är det utmärkt om du är en positiv förebild och agerar som du vill att ditt team ska agera. Vi tenderar att göra som våra chefer och ledare gör.

Hur blir man bra på att se andra människor, förstå dem och inte minst lyssna på dem?
– Det förenklar om du har ett genuint intresse för människor. Jag är övertygad om att vi kan träna oss till saker. Du kan exempelvis ge dig själv hemuppgifter som att: ”Denna vecka ska jag le och hälsa på alla jag möter, ta en fika med någon som jag upplever att jag inte har något gemensamt med eller att inte slå bort andras åsikter bara för att de inte överensstämmer med mina”. Sedan får man träna på det om och om igen till det blivit en vana. En ny god vana.

– Jag såg ett citat om att lyssna som jag tyckte var tänkvärt: “De flesta människor lyssnar inte med intentionen att förstå, de lyssnar med intentionen att svara.” Vi är ofta mer fokuserade på vårt eget bidrag i samtalet än andras. Tänk vad mycket vi missar då. Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet.

Lever du efter någon särskilt tankesätt?
– ”Ingenting är omöjligt” är mitt mantra. Jag heter ju Jessica, Jess I Can, jag tror inte mitt namn är en slump, ha ha.

Du är spindeln i nätet i många processer och är känd för din extremt goda förmåga att förankra. Hur kommer det sig?
– När jag arbetar i våra processer är det självklart att prata med de personer som jag vet har kompetens och erfarenhet av ämnet. Det är experterna som bidrar med den mest värdefulla inputen. Min roll handlar om att samla ihop kunskap och erfarenheter, för att omvandla det till en rutin eller strukturerad mall. Jag tror ett stort plus är att jag älskar att lära mig nya saker. Jag lär mig massor av nya saker i arbetet med att “tanka av” mina kollegors kunskapsbank.

Hur förankrar man processer och beslut på bästa sätt. Vilka är dina tre bästa tips?
– Låt berörda medarbetare komma med input på tidigare rutiner, checklistor och processer innan nya beslut tas. Prioritera nödvändig tid för implementering av det nya i processer som förädlats. Tänk på din kommunikation. Hur sker den? Verbalt, kroppsligt, i skrift eller på andra sätt som film eller i bilder? Vi är alla olika och har olika sätt att ta till oss information och ny kunskap.

Hur behåller man talanger i ett företag?
– Man uppmuntrar och belönar lojalitet. När jag kom till Stockholm från Åmål tyckte jag att alla bytte jobb hela tiden. Visst är det bra med cirkulation mellan företag, men för mycket rotation kostar också pengar i tappad information och kompetens. Det behövs en balans mellan dem som jobbat länge och nyare förmågor.

Om du fick göra en film eller tv-serie, vilka skulle ha huvudrollerna och vad skulle den handla om?
– Ett trädgårdsprogram med mig och Monty Don (programledaren för Englands största trädgårdsprogram Gardeners World sedan 50 år) där vi fixar till övergivna och igenväxta trädgårdar. Tänk vilka skatter vi skulle hitta. Och jag skulle få röja! Det är bland det bästa jag vet.

Har du något smultronställe att dela med dig av?
– Då måste jag nämna Snäcke sluss i Dalslands kanal. Min mamma arbetar som slussvakt där och jag brukar kalla det ”paradiset på jorden”. En perfekt plats för avkoppling och återhämtning.

Vilket är ditt bästa avstressningsknep?
– Meditation och promenader i naturen, där hämtar jag min energi. Plus trädgårdsarbete. Ge mig en grästrimmer så förvandlas jag till Buddha på fem minuter.

Vad jobbar du med om tio år?
– Oj, jag tänker inte så långt fram. Jag brukar jag skämta om att jag ska bli författare när jag blir pensionär, men det är ju ett tag kvar till dess.

Hur kan Einar Mattsson vara ett stöd under pandemin?
– Jag tycker vi har gjort ett bra arbete kring detta, med tydlig och anpassad information både till boende, anställda, kunder och underleverantörer. 

Tack, Jessica!

2021-06-24
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.   Läs mer.
Fråga oss