Nyheter / 2019 / ​Fredagsporträttet med Monika Biela: ”På Einar Mattsson bryr vi oss om hyresgästerna, inte bara våra hus”
2019-08-23

​Fredagsporträttet med Monika Biela: ”På Einar Mattsson bryr vi oss om hyresgästerna, inte bara våra hus”

Fastighetsförvaltarnas arbete med omtanke om såväl hyresgäster som fastigheter är en förutsättning för Einar Mattssons långsiktiga framgångar. Monika Biela är en uppskattad kollega som vi idag presenterar under vinjetten fredagsporträttet.


Att hyresgästerna känner sig nöjda, respekterade och trygga är ledord i förvaltningsarbetet. Tillsammans med sitt förvaltningsteam som består av en områdesförvaltare, biträdande förvaltare, fastighetstekniker och ekonomer, leder Monika arbetet framåt. Hon ansvarar för 18 fastigheter, de flesta i de södra delarna av Stockholm.

Familjär arbetsgivare

Anledningen att Monika sökte sig till Einar Mattsson var för att hon visste att det var en bra arbetsgivare. Vi bryr oss om hyresgästerna, inte bara våra hus. Det är ett företag med gott rykte, mångårigt kunnande och bred kompetens. Familjeföretagets familjära stämning är påtaglig.

– Trevliga kollegor med stora kunskaper om fastighetsförvaltning är inspirerande. Att alla hälsar glatt på varandra och har humor bidrar också till att det är kul att gå till jobbet, säger Monika.

Nära kontakt med hyresgästerna

God kontakt med hyresgästerna är avgörande i en förvaltares vardag. Boende ska kunna känna sig trygga, så stor tid läggs på att planera kommunikationen, vara proaktiv och informera i god tid om arbeten i husen och lägenheterna.

– Ett vänligt bemötande och en öppen kommunikation med hyresgästerna är avgörande. Många missförstånd och missuppfattningar har undvikits om vi förklarat bakgrunden till våra beslut. Det är också viktigt att hyresgäster får återkoppling inom rimlig tid när de hör av sig. Målet är att jag ska hinna återkoppla inom 24 timmar.

Många frågor från hyresgästerna handlar om underhåll av lägenheter. Förvaltaren har ansvar för ekonomin och måste ta ställning till vad som ska göras eller inte göras i lägenheter och lokaler med hänsyn till de övergripande underhållsplanerna.

– Det kan vara en utmaning att säga nej till hyresgästers önskemål. Då är det avgörande hur man kommunicerar och motiverar sitt beslut. Är grundförtroendet redan etablerat, så blir det lättare att få förståelse, säger Monika.

Att jobba i fastighetsbranschen passar Monika perfekt. Att få jobba med människors hem är ett fint och viktigt uppdrag. Monika är social, har nära till skratt och tycker att det är viktigt att ha kul på jobbet. Det har hon på Einar Mattsson.

Fråga oss