Nyheter / 2019 / Fredagsporträttet med Magnus Molin:”Förbättringsarbetet drivs systematiskt av medarbetarna”
2019-11-29

Fredagsporträttet med Magnus Molin:”Förbättringsarbetet drivs systematiskt av medarbetarna”

Magnus Molin är nytillträdd vd på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. I dagens fredagsporträtt ställer vi frågor om ledarskap, affärsutveckling och hur branschen behöver tänka kring rekrytering för att locka generation X, Y och Z.

Berätta lite kort om din yrkesbakgrund för dem som inte känner till dig.
– Den röda tråden i min bakgrund är att jag har haft flertalet ledande befattningar på tjänsteföretag. Bolagen har ofta haft personal som jobbat i ”fält” som exempelvis revisorer, inspektörer och konsulter. Senast arbetade jag som vd på Intertek Semko AB som jobbar med certifiering, testning och inspektion.

Vad vill du åstadkomma som ny vd?
– Det viktigaste jag kan bidra med är att vara en ledare som stärker ledarskapet och därmed skapar ett ännu större engagemang. Om dagens medarbetare får ännu tydligare processer och systemstöd, så skapas förutsättningar att göra rätt saker, i rätt tid och till rätt kostnad. Med högt engagemang och rätt coachande, har vi roligt tillsammans och det kommer också synas i en ökad kundnöjdhet.

Du är van att säkerställa kvalitet i produkter, processer och system. Kan man någonsin bli klar med det?
– Den mest framgångsrika organisationen är den där förbättringsarbetet drivs systematiskt av medarbetarna själva. Att du varje dag utmanar dig själv med att reflektera över om du arbetar på det mest effektiva sättet. Och sedan justerar det. Här kan tjänsteföretag lära av industrin. De har kommit betydligt längre med att få driv och systematik i processförbättringsarbetet.

 

Nu har du hunnit jobba en månad. Vilka är dina starkaste och mest positiva intryck av koncernen?
– Det som sticker ut mest är engagemanget för våra kunder och den trevliga stämningen. Dessutom menar koncernen allvar med den långsiktighet som lyfts fram. Jag har redan sett flera exempel på det.

Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB är ett framgångsrikt bolag. Hur ska du vässa företaget ytterligare?
– Jag vill skapa en tydligare och jämnare leverans av tjänsterna. Vi ska utveckla våra processer och tjänsteerbjudandet. Det finns även en mängd nya tjänster som våra kunder kan ha nytta av för att förbättra sin fastighetsaffär. Dessa tjänster ska vi se över och erbjuda våra kunder. Som exempelvis vidareutvecklingen av Mina sidor för boende.

– Vi har även möjlighet att påverka våra kunders driftnetto och därmed värdet på fastigheten. Därför ska vi accelerera vår digitaliseringsresa. Detta för att skapa än bättre förutsättningar för våra kunder att få tillgång till relevant data, så att vi kan ta faktabaserade beslut kring framtida investeringar.

Allt större delar inom fastighetsförvaltning automatiseras. Hur kan vi dra fördelar av det?
– Automatiseringen gör att vi kan lägga energi på det som skapar värde för kunden. Vi kan tydligare prioritera när och hur vi besöker fastigheten. Vi kommer även få snabbare och bättre tillgång till data, vilket gör att våra åtgärder kan bli effektivare och ha bättre tajming.

Vilka faktorer upplever du är de viktigaste för att få folk att trivas på en arbetsplats?
– Att ha en tydlig gemensam målbild, där det framgår vilka roller vi har och vilket ansvar som ska tas. Du ska få återkoppling på hur ditt arbete går – feedback, och inte minst att vi har roligt tillsammans. Det ger energi!

Du är nu vd för ett familjeägt bolag. Hur förvaltar man ett sådant arv och samtidigt utvecklar det för kommande generationer?
– Jag är väldigt ödmjuk och stolt över det ansvar jag fått att vidareutveckla Einar Mattsson Fastighetsförvaltning, EMFF. Att få höra om all den historia som finns och visionen ”Nästa kapitel ska bli det bästa i Einar Mattssons och stadens historia” som ägarfamiljen har för koncernen, inspirerar mig väldigt mycket. När jag öppnar dörren till kontoret på Södermalm varje morgon känner jag en otrolig energi att långsiktigt utveckla Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Hur får vi lättrörliga yngre generationer att stanna längre? Hur ska vi locka generation X, Y och Z att komma till oss?
– En viktig fråga. Yngre generationer har till viss del andra förväntningar på en arbetsgivare och är ofta mer lättrörliga. Därför är det viktigt att vi kan erbjuda en tydlig karriärutveckling. Vi behöver också ha tätare dialog, för att se hur personen utvecklas och hela tiden kunna hitta nya både små och större utmaningar. Vi har mycket att erbjuda och många olika roller att utvecklas i.

Hur kan Einar Mattsson rekrytera bättre - vad är ditt fokus under en rekrytering?
– Under en rekrytering fokuserar jag på att se potentialen. Jag letar efter personer som kan växa och är engagerade i det de gör. Jag vill se glöden i det jobb de ska utföra. Hur kan de bidra till att nå våra mål.

– I fastighetsbranschen är det viktigt med ett starkt arbetsgivar-varumärke, där har Einar Mattsson redan kommit en bra bit.

Är du en risk- eller trygghetsperson?
– Jag tar väl avvägda och balanserade risker. Jag söker inte trygghet på det sättet.

När blir du arg, och hur hanterar du ilska, stress och irritationer i vardagen?
– Arg blir jag sällan, däremot kan jag bli besviken när någon har sagt att man ska göra något, men inte gör det och inte heller meddelar det.

– Mitt bästa motmedel mot stress är hård prioritering och mängder av motion. Jag ser till att det jag lägger tid på utvecklar bolaget. Mår man bra går det mesta bra.

Hur ser en favoritdag ut för dig?
– Jag är väldigt nyfiken på vad varje dag ska ge. Jag ser till att varje dag ska bli en favoritdag. Får jag träffa spännande människor, träffa min familj och vara ute och röra på mig, då blir det en favoritdag för mig.

– Att vandra, cykla eller åka längdskidor med min familj, då trivs jag som bäst. Det är underbart att se barn och tonåringar ta sig fram i skogen eller på fjället. Det händer inte så ofta, men om vi tänder en brasa och grillar korv, då njuter jag extra mycket.

Till sist. Om du ska ge några visdomsord till en 18-åring idag, vad säger du då?
– Var nyfiken och känn efter vad du brinner för. Jobbar du med något du är engagerad i på riktigt kommer du alltid att lyckas. Kom ihåg att definitionen på vad lyckas betyder varierar. Utgå inte från vad ”normen” anser.

Tack!

2020-06-30
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.  Läs mer.
Fråga oss