Nyheter / 2019 / "Det är med vårt långsiktiga tänk vi kan förändra"
2019-12-13

"Det är med vårt långsiktiga tänk vi kan förändra"

Ylva Forslund är välkänd inom Einar Mattsson. Vardagarna tillbringas i Hjulsta där Ylva är områdesförvaltare för cirka 1300 hyresgäster och deras barn. Här får vi veta att hon hade del i Einar Mattssons uppstart av extern förvaltning, om kunskaperna kring hyreslagen och vad hon tänker kring framtiden för sitt älskade Hjulsta.

Hur såg din yrkesbana ut innan du kom till Einar Mattsson?
– Som ung började jag arbeta med människor med intellektuella funktionsnedsättningar. Jag ville arbeta med människor, inte med data, som min pappa tyckte att jag borde göra. Jag är fortfarande god man åt en kvinna som jag träffade på den tiden. Jag har också jobbat på studieförbund som studiecirkelledare. Några år efteråt kom jag i kontakt med en fastighetsägare som erbjöd mig jobb. Det blev en helt ny vändning för mig, och något jag aldrig ångrat. Så från 1989 arbetade jag både med bostadsrätts- och hyresförvaltning.

Hur hamnade du på familjeföretaget?
– Jag såg en annons i Dagens Nyheter, och blev bostadskonsulent på Einar Mattsson 1999. Jag fick med mig tre kunder från mitt tidigare arbete; Brf Bågen, Axel och Sofia Alms stiftelse och Jan Blid. Man kan säga att det var början på Einar Mattssons externförvaltning. Senare frågade min chef om jag ville gå en förvaltarutbildning. Jag tackade ja, så när utbildningen var klar 2013 blev en förvaltartjänst i Hjulsta ledig. Precis där jag ville arbeta. Jag har aldrig ångrat att jag växlade bana, och har haft stor nytta av mitt arbete som bostadskonsulent som förvaltare.

Vilka är fördelarna med att jobba inom Einar Mattsson-koncernen?
– Att det är ett familjeföretag som bryr sig om både sina fastigheter, hyresgäster och anställda. Att kunna träffa syskonen Stefan, Anders och Kristina Ränk vid olika sammanhang uppskattar jag mycket. Anders Ränk kommer med jämna mellanrum ut till oss på områdeskontoret i Hjulsta. Det uppskattas mycket av både mig och de övriga kollegorna att ägarna har ett så genuint intresse av området och på att lyssna på oss medarbetare.

Många drivs av någon revansch i livet. Har du någon sådan?
– Kanske när jag en gång i tiden som ensamstående mamma fick höra att jag bodde olovligt i andra hand, eftersom min f d make flyttat ut och han var den som stod på kontraktet. Då engagerade jag mig i den lokala Hyresgästföreningen. Jag läste på massor om hyreslagen och juridiska rättigheter kring boende. Det bidrog till att jag senare fick jobb i fastighetsbranschen.

Du har representerat Fastighetsägarna i Hyresnämnden i flera år. Hur har det varit?
– Hyresnämnden är en förvaltningsdomstol som dömer i tvister mellan hyresgäster och fastighetsägare, både gällande bostäder och lokaler och mellan bostadsrättsföreningar och medlemmar. Det kan gälla lägenhetsbyten, olovliga andrahandsuthyrningar, obetalda hyror, stambyten, lokalhyror och mycket annat. Jag är oerhört tacksam och stolt över att fått ha ett så viktigt uppdrag. Det har varit till nytta för mig i mitt arbete och dessutom ökat min förståelse för hur viktigt det är att försöka lösa konflikter på ett tidigt stadium.

Vem ser du upp till yrkesmässigt? Varför?
– Anna Hellman. Jag minns när hon började på ekonomiavdelningen och skulle arbeta med bostadsrätter på Einar Mattsson. Redan då märktes att hon var en klok och redig person som tar tag i problem som uppkommer. Inget sopande under mattan där inte, och nu är hon chef på förvaltningen. Så bra jobbat. Heja dig, Anna!

Du jobbar i ett område där vi gör särskilda insatser för våra boende, som vi också fått Stockholms stads trygghetspris för (2016). I flera år har vi också stöttat ett tjugotal elever med Läxhjälpen. Hur tänker du kring det?
– Jag tänker att det är just med vårt långsiktiga tänk i alla sammanhang vi kan förändra. Vi står kvar även om det stundtals kan kännas tungt. Vi vill göra skillnad. Därför investerar vårt företag inte bara i fastigheterna utan även i människorna som bor här och deras barn, som exempelvis via Läxhjälpen på Hjulsta grundskola.

Vilka drömmar hoppas du att barnen och ungdomarna som bor hos oss i Hjulsta har?
– Jag hoppas att de drömmer på samma sätt som andra ungdomar gör, om jobb, flick- och pojkvän och resor. När jag pratar med ungdomarna här så påminner jag dem alltid om Einar Mattssons bostadskö. Det är viktigt att börja köa så snart man kan för att få bostad, och hos oss vid 18 års ålder.


Ledarskap

Du utstrålar att du älskar ditt jobb. Vad är det som driver dig?
– Jag drivs av möjligheten av att kunna göra skillnad på riktigt. Einar Mattsson äger en hel förort, det är vi som sätter ribban där. Vi kan inte skylla på någon annan om det är skräpigt eller nedklottrat, för vi har ett stort ansvar. Jag är väldigt stolt över alla som arbetar här i Hjulsta. Det är vi som är här dagligen som gör hela skillnaden. Tillsammans gör vi förorten till det bättre. Det går inte fort, det går och vi ser förändring.

– Folk som inte varit här tidigare kommenterar ofta att det ser så fint ut här med välskötta fastigheter, fina grönytor och inte alls lika mycket skräp som man kan se på andra ställen.

Vem är den bästa chef du haft, och varför?
– Min bästa chef var förvaltningschef Bengt Olsson. Han anställde mig och pensionerades 2010 efter 40 år på Einar Mattsson. Han var genuint intresserad av sitt arbete och av människor. Han talade både med anställda och hyresgäster på ett avspänt sätt och fick alla att känna sig intressanta och unika. Han var lugn och mild, utan att för den skull vara mesig. Han var en person som man lyssnade på.

Ditt jobb handlar massor om relationer. Vilken är din viktigaste relation och varför?
– På arbetsplatsen är min viktigaste relation den med Kim Norén, som också är förvaltare i området. Vi kompletterar varandra, lär av varandra och har samma sorts humor. Privat är min man, barn och barnbarn de allra viktigaste. Och min hund Trix.


Humanitet

Du är en omvittnat omtänksam och omtyckt person. Varifrån har du fått din humanistiska ådra?
– Som barn fick jag lära mig att alltid behandla alla andra som jag själv vill bli behandlad.

Vilken dag har hittills varit din bästa arbetsdag, och vad hände då?
– Det måste nog vara 28 november 2015. Då fyllde jag 60 år och kollegorna i Hjulsta hade ordnat en överraskning med en av våra städare som är duktig på att sjunga. Han sjöng en serenad för mig, det var helt fantastiskt och jag blev väldigt rörd.


Avkoppling och glädje på fritiden

Hur ser en favoritlördag ut för dig?
– Jag vaknar på Öland av att solen lyser in. Sen går jag ut med min hund Trix, en rejäl långpromenad. Sedan fortsätter jag lära honom springa bredvid när jag cyklar. Lugnt och fint utan att hoppa och konstra. Sedan lägger jag mig ute i solstolen och läser, löser korsord och latar mig. Är barnbarnen med så blir det inte så mycket lathet, för då leker vi vattenkrig, spelar spel och gör pannkakstårta.

Vilken är din favoritbok? Varför?
– Det är svårt att välja men ”Kärleken till Frank” av Nancy Horan får det bli. Det är en roman byggd på en verklig historia. Frank är Frank Lloyd Wright, den världsberömde arkitekten. Det är en kärlekshistoria som berörde mig starkt.

Vi råkar veta att du är galen i pelargoner. Hur kommer det sig att just den blomman är något du inte kan vara utan?
– Jag älskar pelargoner och har varit medlem i Svenska Pelargonsällskapet. Pelargoner finns i hur många färger och former som helst. De gör mig glad året om.

Om jag frågar dig 2030 vad som är det bästa med Hjulsta då. Vad svarar du?
– Det bästa med Hjulsta då är att det blivit en förort med en blandad befolkning som är engagerade i olika föreningar och verksamheter, som får förorten att sjuda av liv. Kim är områdesförvaltare och vårt serviceindex i Aktiv Bo (kundnöjdhetsmätning för fastighetsägare) visar på 100% nöjda hyresgäster. Och Einar Mattssons nybyggda huvudkontor ligger i Hjulsta centrum.


Tack, Ylva!

2020-03-12
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.  Läs mer.
Fråga oss