Nyheter / 2019 / En trygghet att lära sig försöka rädda liv
2019-03-18

En trygghet att lära sig försöka rädda liv

Att visa omtanke är en av Einar Mattssons tre huvudvärderingar. Ett sätt att visa omtanke i praktisk handling är att kunna försöka hjälpa en hyresgäst, kollega eller någon annan om den drabbas av akuta hjärt- och andningsproblem. Över 350 anställda genomgår därför en satsning på hjärt- och lungräddning med hjärtstartare och första hjälpen under våren.


– Det var en nyttig övning. När jag gick därifrån hade jag känslan att jag törs försöka rädda någon om jag skulle hamna i en sådan situation. Vi fick göra enkla övningar under fyra timmar, där vi pedagogiskt instruerades och leddes av en entusiastisk utbildare. Att vi alla fick öva praktiskt, var och en, och fick feedback direkt var extra bra. Att alla kollegor utbildas är värdefullt, så att vi alla kan hjälpas åt om det skulle behövas, nu vi har övat, säger Mikael Dimadis, som precis genomgått utbildningen.

Tack vare utbildningen finns nu flera ur personalen med i registret för Sveriges SMS-livräddar-app. Appen skickar signal om akut hjälp behövs i ens närhet via sms, och var närmaste defibrillator, en hjärtstartare, finns placerad i det fall den behöver användas.

2020-06-30
Håll avstånd, håll ut, rädda liv
Vi ber dig som har ett ärende att inte besöka oss eller ta emot besök från oss om du har hosta, feber, snuva eller ont i kroppen. Kontakta oss istället via telefon, mejl eller felanmälan.

Vi på Einar Mattsson gör allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss. Våra kunder och medarbetares säkerhet har därför högsta prioritet. Vi följer löpande utvecklingen av situationen med anledning av Coronaviruset/Covid-19  och anpassar våra arbetsmetoder därefter.  Läs mer.
Fråga oss