Boende / Aktuellt för boende / Boende är nöjda med städningen i Hjulsta
2020-11-17

Boende är nöjda med städningen i Hjulsta

Rent och snyggt ska det vara i Hjulsta. Det har förvaltningsteamet bestämt sig för och varje måndag kl 07.00 går medarbetarna ut för att plocka skräp i området. Ett lagarbete som gör skillnad och som boende uppskattar. Hyresgästernas svar på frågan om städning i utemiljön visar en ökad nöjdhet med 17.8% i årets hyresgästenkät.

När förvaltningsteamet analyserade hyresgästernas svar på förra årets enkät var det tydligt att hyresgästerna önskade att området skulle bli renare och snyggare. Boende upplevde att det var stökigt i soprummen och att det kunde bli renare i utemiljön. Detta var något som arbetsledare Johan Mattsson ville göra något åt.

- Vi diskuterade olika lösningar men kom fram till att det allra effektivaste var om vi själva gjorde en återkommande och konkret insats varje vecka. Vi tog ett gemensamt beslut om att avsätta extra tid för städning, berättar Johan.

Hjulsta_skräpplockning_960.jpg

Städning varje måndag kl 7

Varje måndag kl 7 går Johan tillsammans med 3 fastighetsskötare och 4 fastighetstekniker ut i området för att plocka skräp på gångvägar och i buskage. Det händer också att de får hantera vitvaror och byggmaterial som har dumpats av förbipasserande utanför miljöstugorna.

Genom att ta ett krafttag efter helgen när det har ansamlats mycket skräp kan vi också lösgöra tid för att fokusera på att ta hand om fastigheterna under resten av veckan, berättar Johan.

Tydligt resultat

Att insatsen ger resultat är tydligt. Boende ger städningen av gård och närmiljö ett toppbetyg i årets hyresgästenkät. Nöjdheten med städningen i utemiljön ökar med 17.8%. Entreprenörer som anlitas i området upplever också att området är förvånansvärt rent och fint.

- Vi känner att vi har hittat ett vinnande koncept. Det blir rent och vi får väldigt mycket positiv respons från hyresgästerna, berättar Johan Mattsson, arbetsledare i Hjulsta.

Fråga oss