Nyheter / 2023 / ”Det finns otroligt mycket kunskap och engagemang innanför väggarna här” — fredagsporträttet med Nathalie
2023-12-08

”Det finns otroligt mycket kunskap och engagemang innanför väggarna här” — fredagsporträttet med Nathalie

Empatisk, gladlynt och pigg är egenskaper som beskriver Nathalie Fernholm. Som en av våra ROT-koordinatorer hanterar hon flyttar, samråd och kommunicerar massor med våra hyresgäster. Hon har flyttat fler gånger än de flesta och ägnar gärna sin fritid åt familjen, vänner och åt att fixa hemma.

Nathalie Fernholm rot_koordinator.jpgFoto: Erika Norell/Einar Mattsson

Vad gör du på Einar Mattsson?
‒ Jag är ROT-koordinator, vilket förenklat innebär att jag är länken mellan hyresgäster och projektteam vid större ombyggnationer. Min roll varierar mellan olika uppdrag, men övergripande har jag mycket hyresgästkontakt, särskilt i samband med godkännandeprocesser och dialogen kring den. Jag planerar för flytt, tilldelar tillfälliga bostäder, arrangerar flyttar och förser hyresgästerna med den information de behöver. Allt detta och mycket mer tillsammans med de olika, fantastiska projektteamen.

Vad är utmanande i rollen?
‒ Stundtals kan det vara upprörda samtal och e-post från hyresgäster som motsätter sig det arbete vi som äger och ansvarar för lägenheterna önskar genomföra. Det händer att jag behöver förklara vilka rättigheter respektive skyldigheter både hyresgästen och fastighetsägaren har.

Vilket projekt jobbar du mest med nu?
‒ Just nu jobbar jag mycket med en kunds fastigheter, där hyresgästerna ska flytta ut ur fastigheten i början av nästa år. Även två andra fastigheter där hyresgästerna håller på att återflytta. Parallellt förbereder jag mycket i projekt som ligger längre fram.

Hur brukar de boende uttrycka sig när de flyttar tillbaka in i den nyrenoverade lägenheten de hyr av oss?
‒ Generellt sett är de väldigt nöjda. Det kan självklart finnas saker de undrar över eller har synpunkter på, men vi gör fina och genomtänkta arbeten. Ofta får vi många fina ord även ifrån de hyresgäster som de som varit mest tveksamma i startskedet. Det syns också tydligt i AktivBo-mätningarna – vår årliga kundundersökning – som hyresgästerna får fylla i.

Hur blir man en bra ROT-koordinator?

‒ Jag tror att de viktigaste egenskaperna är tålamod, omtänksamhet och förmågan att kunna sätta sig in i andras situation. Du behöver också vara strukturerad och kan inte vara konflikträdd.

– På Einar Mattsson erbjuder vi mycket hjälp och stöd till de som behöver det. Stundtals får vi som ROT-koordinatorer agera jourhavande medmänniska, lyssna och försöka hantera den oro som kan uppstå. Det händer att vi får ta hjälp från förvaltningsteamet med att kontakta socialtjänsten för ytterligare stöd och hjälp.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
‒ Jag jobbade tidigare som förvaltare på ett mindre bolag där en del i min roll liknade de arbetsuppgifter jag nu har. Jag funderade länge på hur jag skulle kunna jobba mer med det och när jag såg den här tjänsten som ROT-koordinator funderade jag ett tag. Skulle jag våga “kasta mig ut”? Det gjorde jag, och det har jag inte ångrat.

Vad visste du och tänkte om Einar Mattsson innan?
‒ Att det var en stor fastighetsägare i Stockholm, som även förvaltar fastigheter åt andra fastighetsägare. Jag kände också till att det var ett familjeägt bolag och har hört fina saker om bolaget och kollegorna via bekanta som tidigare jobbat här.

Du är omgiven av flera duktiga och våra mest erfarna ROT-koordinatorer. Vad har de lärt dig?
‒ Jag och Eleonora, som också är ROT-koordinator, resonerar ofta tillsammans och lär av varandra. Vi har olika bakgrunder och kompletterar varandra fint. Det är viktigt och värdefullt att ha bra och kunniga kollegor för att kunna leverera bra.

Vad är det bästa i Einar Mattssons företagskultur?
‒ Att vi är måna om våra hyresgäster och erbjuder väldigt mycket mer än vad en fastighetsägare har en skyldighet att göra. Det är fint att se hur ägarfamiljen är med och deltar i de aktiviteter som ordnas. Stämningen på kontoret är också varm och omtänksam. Det finns otroligt mycket kunskap och engagemang innanför dessa väggar, och nästan alla kollegor är väldigt hjälpsamma. Jag trivs.

I din roll är du en viktig ledare. Vilka är dina bästa ledaregenskaper?
‒ Att lyssna och vara tydlig. Att “ta folk i handen” och leda dem genom det de tycker är jobbigt. Ibland behöver vi vara hårda och pedagogiskt förklara vad som gäller för att bryta en negativ spiral. Positivitet sprider sig och tacksamhet håller ofta i sig.

Vilka egenskaper jobbar du med att förbättra?
‒ Jag jobbar hela tiden på att behålla tålamodet. Jag jobbar även på att bli ännu mer strukturerad och vara ute i god tid med information.

Om du gjort fel, hur gör du då?
‒ Ber om ursäkt. Det är viktigt att erkänna när man gör fel, och lära sig av sina misstag.

Vad har du för intressen?
‒ Det är härligt att resa, skidor och snowboard lockar, men även att åka till värmen. Jag tycker också om att vara hemma och fixa. Umgås gärna med familj och vänner. Tidigare i livet hade jag häst med allt vad det innebär. Det kan jag tänka mig att ha igen när jag blir gammal, när jag har mer tid.

Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
‒ Jag lyssnar en del på ljudböcker och poddar av olika slag. På helgmorgnar står Nyhetsmorgon på och i bilen lyssnar jag på en och annan nyhet till och från jobbet. Jag pratar också mycket med människor runt omkring mig. Min sambo är väldigt intresserad av nyheter och outtalat är han den som har nyhetsansvaret hos oss, han berättar när det händer något intressant.

Berätta något som få vet om dig.
‒ Jag har flyttat otroligt många gånger i mitt liv. Nästan lika många gånger som jag är gammal. Mestadels har jag bott i södra Stockholm men de senaste åtta åren har jag bott norr om stan och har “hittat hem”.

Fråga oss