Nyheter / 2021 / ”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell
2021-11-12

”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell

Han har varit betongarbetare, armerare, plattsättare, VVS-tekniker och nu är han fastighetstekniker. Den mångårige medarbetaren Göran Jalmell har många kompetenser. Inte undra på att han hamnade i Einar Mattsson-koncernen. Göran trivs i koncernen och alla trivs med Göran. Hyresgästerna ger honom full pott i alla kundundersökningar, år efter år. Här får vi reda på vad den mysige och alltid leende medarbetaren har för intressen, tips och kloka råd. Vi får också veta vem den där farbrorn som plötsligt dök upp i badrumsrenoveringen var.

Göran Jalmell fastighetstekniker Einar Mattsson.jpg

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— 1989 tipsade kompisen Perre Ödborn, som då var snickare på Einar Mattsson, att de behövde en plattsättare/murare som även kunde VVS. Så jag funderade en sommar, innan jag bestämde mig för att söka. Det har jag inte ångrat en sekund.

Hur ser din yrkesbana ut?
— Jag började som armerare, alltså betongarbetare de första tio åren efter skolan. Sedan jobbade jag som plattsättare och rörmokare i några år, innan jag hamnade på koncernen som fastighetstekniker.

Hur kommer det sig att du blev just fastighetstekniker?
— När Einar Mattsson gjorde om organisationen på förvaltningen för några år sedan, då passade cheferna för teknikerna, Jocke Attevall och även Lars Kajfjord, på att fråga om inte jag ville yrkesväxla och bli fastighetstekniker. De trodde på mig och visste att mina tidigare kunskaper skulle vara till nytta.

Du har haft många chefer, vem har varit den bästa hittills? Varför var den det?
— På mitt första praktikant-jobb efter skolan jobbade platschefen Sture. Han pushade på och tipsade om att jag borde vara ännu mer på jobbet. Då var jag 18 år och hade nytaget körkort. Uppdraget då var att gjuta och putsa socklar. Jobbkompisen Uffe, som var mycket äldre än jag, hade putsat och slipat så snyggt. Det visade sig att det ändå att det var mina socklar som var finast. Sture sa då ”om du jobbar hårdare, fler timmar och med lika fint resultat som nu, ja då blir du snart fullbetald och en ännu bättre betongare”. Det har jag tagit med mig i livet.

Vad drömde du om att bli som barn?
— Brandman. Därför började jag på utbildningen ”Bygg och anläggning” som det hette då och skulle komplettera med samhällskunskap bland annat för att kunna söka som brandman. Men jag gick aldrig klart utbildningen eftersom jag redan som 20-åring tjänade så mycket mer på bygget.

Vilket är favoritverktyget du inte klarar dig utan?
— Bultsaxen. Nejdå, jag bara skojar! En skruvmejsel kommer man riktigt långt med.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
— När man gjort en hyresgäst nöjd och glad. När de känner att de fått sin felanmälning åtgärdad snabbt och fått ett bra bemötande av mig och att allt fungerar som det ska igen.

När det kommer nya och unga kollegor att lära upp, hur gör du då?
— Först och främst att de får följa med på alla jobb i början, inte bara de enklaste som att rensa avlopp eller byta gångjärn. Det handlar egentligen inte om vad man gör, utan att få dem att känna att vi gör saker tillsammans, att inkludera, ge positiv feedback, skoja och ha roligt. Att de känner sig sedda på jobbet är det viktigaste.
Sedan behöver du som kan mer vara generös med att dela din kunskap vidare.

Feedback på varandras arbete gör oss bättre. Företag med en fungerande feedbackkultur blir mer framgångsrika, eftersom ökad förståelse minskar missförstånd. Ger du ofta feedback och hur gör du?
— Jag ger alltid feedback genom att tala om någon gör ett bra jobb. Det kan också handla om hur du handskats med någon person på ett bra sätt som kanske varit ledsen eller förbannad över något, och då lyckats få den personen eller hyresgästen sedd och hörd.

Finns det någon rolig händelse i jobbet som du vill berätta om?
— Den första veckan som jag jobbade, så byggde jag och Kalle Ericksson om ett vattenskadat badrum i kvarteret Dalbobranten. Plötsligt ringde det på dörren. Kalle gick och öppnade. Jag hörde hur han pratade med någon i hallen. Så kom han tillbaka med en farbror som tittade in i badrummet, hälsade på mig och sa: ”det ser bra ut pojkar”. Hjälp, tänkte jag. Tänk om det är Einar Mattsson själv … det var det. Han var ute och tittade till sina hus och sin personal. Det är bara ett av alla fina minnen jag har av honom.

Har du något favorithus eller favoritområde att jobba i?
— Här är jag kanske lite tråkig, men jag har inget favorithus. Alla fastigheter som jag är inblandade i är lika roliga och har sin charm. Det finns alltid ett stort antal hyresgäster man gillar i varje hus.

Berätta något som väldigt få vet om dig.
— Jag är född i Skåne och bodde mina första fem år i Landskrona.

Vad har du för fritidsintressen?
— Djurgårdens IF, alltid oavsett sport. Sedan försöker jag gå till gymmet så ofta det går. Emellanåt hinns det med en powerwalk med min fru.

Vilken film såg du senast?
Jag strecktittade på Netflix-serien ”Den osannolika mördaren” om en bitvis påhittad teori om Skandiamannen kring Palme-mordet. Den var mycket bra gjord och spännande.

Vilket är ditt favoritställe i Stockholm som alla borde besöka?
— Då vill jag tipsa om Tyresta Nationalpark. Där kan du ströva långa sträckor och hitta mycket god och ätbar svamp den här årstiden.

Hur hanterar du stress? Vilket är ditt bästa tips för att återhämta sig?
— Prata med kollegor hur du mår när det blir för mycket. Fråga om smarta tips hur du ska lösa problem när det är för mycket att göra. Försöka att hjälpas åt med kollegorna och prata med din chef om prioriteringar. Har du tur, kan du som jag ibland dela på uppgifterna. Jag har ju bäste kollegan Lasse Sköld.

Du är en av våra mest populära fastighetstekniker och har flera gånger fått 100% kundnöjdhet av våra hyresgäster. En riktig förebild. Vad beror det på?
— Jag tror att det beror på att jag är snabb att ringa upp och boka tid med hyresgäster som felanmält. Sedan kanske det beror på att jag är en bra lyssnare. Dessutom så försöker jag alltid vara glad, är aldrig någonsin otrevlig och kan också skoja lite med folk om det är läge för det. Dessutom så försöker jag alltid göra ett riktigt bra jobb.

Vad kan Einar Mattsson bli ännu bättre på när det gäller att hantera kunder och hyresgäster?
— Här tycker jag att vi kan bli bättre på att ta till oss av vad folk tycker, kanske informera mer vad som händer i husen och förklara tydligare varför vissa saker måste åtgärdas. Att få tillbaka känslan av det lilla familjära bolaget, det som hyresgästerna kände förr med Einar Mattsson själv som själv åkte omkring bland sina hus.

Om man ska välja ett bolag för sin fastighetsförvaltning, varför ska man välja Einar Mattsson då?
— För att vi är ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen. Ett företag som du kan lita på i alla väder.

Hur tror du att ditt yrke ser ut om tio år?
— Förmodligen så är det ingen större skillnad jobbmässigt. Däremot så finns det säkert andra hjälpmedel i stället för mobilen som hanterar allt det som ska göras med husen. Fler sensorer i trapphusen kanske? Redan idag sprutar undercentralerna ur sig massa information om ventilation, värme, avlopp och el med mera.

Om du ska tipsa en 18-åring om några framtidsvisdomar att bära med sig ut i livet, vad säger du då?
— Se och lär av alla du jobbar tillsammans med. Försök alltid att förbättra dig. Fråga ofta, se aldrig tillbaka och tänk aldrig att ”så där borde man gjort”. Gjort är gjort, gå vidare.

Fråga oss